josefinoutandabout.blogg.se

Bilderna på facebook beskriver mer än 1000 ord, men ibland är 1000 ord bättre än bilder! Här kommer både ord och bilder från mina resor!

Ny vecka, nya människor!

Publicerad 2012-09-25 14:01:38 i Allmänt,

Hej! Här ligger jag utslagen i soffan och bara slappar. I lördags kom de nya, 35 st 16 åriga från Oslo och ca 8 kom från Sverige. I lördags var vi alla sega så vi var bara hemma på BBQ och sen gick vi och la oss tidigt. På söndag åkte vi i level 2 ut för att kolla om vi kunde surfa. Vi åkte till Mattadoro men det var alldeles för stort så vi fick åka hem igen. Vi bestämde oss istället för att åka till Sintra som är en stad i närheten. Denna stad ligger på ett 300 m högt berg och bildades på 1100-talet och har många av de gamla byggnaderna kvar. Det var jätte vackert och det växte eucalyptus överallt så det luktade friskt. Vi åkte dessutom till en strand efter Sintra för att kolla om man kunde kitea men det var alldeles för mycket vågor.

På kvällen åt vi den underbara lasangen på campet och sedan gick vi och la oss eftersom att vi skulle ha tidiga lektioner dagen efter. Dagen efter åkte vi till Peniche igen och hade två lektioner. Första lektionen gick totalt åt h*lvete. Papu har sagt till alla instruktörer att absolut inte putta eller hjälpa mig att fånga vågor men jag har svårt att få tag på vågorna nu när jag har fått en mindre bräda så jag låg mest och paddlade för mitt liv utan att fånga en enda våg. Det gillar inte mitt tålamod, men jag stannade i alla fall i vattnet och kämpade i två timmar. Andra lektionen gick lite bättre, jag fångade lite mer vågor men det är mycket svårare med denna brädan. Jag gick till och med och provade min gamla bräda en liten stund för att se så att jag fortfarande kunde och då gick det. Men oj va trött man i är i kroppen idag. 4 timmar surfing är slitsamt. Jag känner att min kropp börjar bli ganska sliten nu så det ska bli ganska skönt att få åka hem och vila upp den lite.

Idag har vi inte lektion fören 15.00, en lååååång sovmorgon! Men idag regnar och blåser det så alla ligger mest inne och tar det lugnt!

Nu börjar det närma sig hemfärd. Det ska bli skönt och tråkigt på samma gång. Instruktörerna och ledarna här har man kommit väldigt nära så det kommer bli jobbigt att säga hejdå. Men vi kommer säkert ses alla igen!

Nu ska jag gå och äta lite lunch. Ha det fint!

Just nu

Publicerad 2012-09-22 20:41:11 i

Just nu sitter jag och läser en bok i en soffa, killarna står vid grillen och grillar och det är traditionell portugisisk musik högt i högtalarna och alla sjunger med och dansar. Jag mår så himla bra och bara sitter och ler. När som helst kommer bussen med alla nya! Detta kommer bli en grym vecka!

Dålig uppdatering!

Publicerad 2012-09-22 20:06:08 i Allmänt,

Hallådär!
Jag ber om ursäkt för den väldigt dåliga uppdateringen! Här i Ericiera är det så mycket mer att göra hela tiden så jag har inte haft tid att sätta mig vid datorn och skriva vad som händer. Men jag ska försöka summera den senaste veckan. Bilder finns på facebook men jag ska lägga upp några här också!

Vi börjar från förra lördagen.

Vi hade somsagt avslutningsfest för de som skulle åka hem, barbeque och utdelning av diplom och priser. Instruktörerna här är helt underbara. De gör verkligen allt för att vi ska utvecklas och lära oss allt som har med surfing att göra. De må vara stränga och skriker väldigt mycket på oss, men jag lär mig så mycket mer och snabbare än jag någonsin gjort på de andra surfcamp jag varit på. Papu som är the Boss här höll ett långt tack tal och lämnade ut priset till veckans bästa elev. DET BLEV JAG!!! Jag blev så glad och nöjd! Efter det åkte vi allesammans in till stan för att gå på en nattklubb men jag gick hem tidigt för jag skulle ha surflektion tidigt dagen efter och ville vara pigg.

Dagen efter gick vi upp tidigt och åt frukost för att sedan packa ihop alla våra grejer och flytta ut ur rummen så att städerskorna kunde städa våra rum. Sen åkte vi till surflektionen. Vi brukar hålla oss på 3 olika stränder. Forza del Sol, Mattadori och South Beach. Forza är ett beach break (man surfar endast med sandbotten), Mattadori och South Beach är reef breaks (det är klippor på botten). Ja jag vet det låter otäckt, men det är ingen fara, självklart måste man vara mer försiktig och hela tiden kolla vart man paddlar men på reef breaks är inte vågorna lika starka som på beach break så det är inte lika farligt om man skulle tappa balansen på brädan eller om vågen skulle slå över en. Men lite otäckare är det allt. Man kan endast surfa när det är hightide (högt vatten) för annars blir det farligt. Första veckan här var jag i level 1 för jag ville känna lite på hur mycket jag kunde men i söndags så hoppade jag istället upp till level 2. Vi är ett mindre gäng på ca 6 pers som surfar tillsammans med en instruktör. Joao heter vår underbara instruktör, han är världens bästa! Han har varit i vattnet i hela sitt liv så han läser vågorna helt utantill. Utan honom hade vi alla varit krossade i de stora vågorna. Lektionerna brukar fungera att man är 3 i vattnet på samma gång med instruktören och de andra väntar på stranden eller någonstans där vågorna inte slår. Förra måndagen var vågorna helt gigantiska. Vi var alla riktigt rädda när vi skulle hoppa i vattnet. Det gäller att man prickar perfekt timing när man ska paddla ut, annars blir man krossad. Vågor kommer alltid i olika "set". Det kommer 3-7 STORA vågor och sedan blir det mindre en stund och sedan kommer det 3-7 STORA vågor igen. Det är häftigt hur man kan läsa när och var vågorna kommer genom att stå i några minuter och kolla från stranden innan man hoppar i vattnet.

Så i måndags var det första gången jag någonsin varit på ett reef break med så stora vågor. Det var som att en stor buss kom körandes mot oss när vi paddlade ut. Vi har nu lärt oss att om en våg är påväg att brytas precis över oss måste man göra en "turtle roll" för att inte dras med i vågen. En "turtle roll" går ut på att ta tag på sidorna på brädan och sedan lägga sig på rygg så att brädan hamnar upp och ner över vattnet, när vågen har brytit vänder man tillbaka brädan och hoppar upp på den igen. Detta låter lättare än vad det är, speciellt när det kommer 5-6 gigantiska vågor direkt efter varandra, man hinner knappt upp till ytan för att ta luft. Men man slår sig i alla fall inte och man lyckas sakta men säkert att ta sig ut. När man väl kommit förbi punkten där vågorna slår/bryter är man säker så där brukar man sätta sig på sin bräda och försöka se så proffsig ut som möjligt (i början lyckades man verkligen inte eftersom att man hela tiden tappade balansen och plumsade i) men nu börjar man nästan se ut som att man kan surfa.

Det gick jätte bra i måndags, vi alla lyckades ta de stora vågorna med hjälp av Joao som höll oss på rätt plats. Efter lektionerna är vi alla oftast väldigt trötta så det blir nästan alltid att vi går och lägger oss i hängmattorna i skuggan och läser eller ser på film. Är det fint väder så ligger man ibland vid poolen eller går ner till stranden. Jag har dock inte varit på stranden en enda gång förutom när vi har haft surflektion.

I onsdags var vågorna ännu större och Papu bestämde sig för att det var för farligt och ställde därför in lektionerna. En tripp till Lissabon blev istället planerad och vi fyllde vår buss och körde dit. Oj vilken vacker stad! Jag fick dock endast se de stora shopping gatorna för jag åkte dit med det största shopping-gänget någonsin. Jag brukar ÄLSKA att shoppa men nu när jag ska till Australien är det ingen idé att shoppa så jag följde mest med och ögon-shoppade. Jag ville åka en sightseen buss men de andra ville bara shoppa så det får jag ta någon annan gång.

Torsdag åkte vi till en stad som heter Peniche, där hade vi 2 surflektioner på ett beach-break. Joao bestämde sig för att sätta oss på test och stannade på stranden och lät oss klara oss helt själva. OJ va mycket svårare det blev. Man har så mycket att tänka på och det hjälper ju inte att det ligger 20 "locals" (locals är folk som kommer från staden man är i, dom bestämmer ALLT och man får ABSOLUT inte ta deras vågor) vilket jag råkade göra HELA tiden så efter ett tag vågade inte jag vara kvar för jag fick så många mördarblickar haha! Det var kul att retas lite med dom...

Igår (fredags) var sista dagen för alla så vi umgicks och bara njöt. Jag, Carmen och Christina bestämde oss för att ta en privat lektion och gav oss ut surfade med Joao i 2 timmar. Det gick SÅ bra och jag var glad hela kvällen!

Igår kväll var det avslutningsmiddag igen som förra veckan och det var ännu jobbigare att veta att alla skulle åka dagen efter. Papu hade avslutningstal och JAG FICK PRISET denna veckan igen! SÅ GLAD! Jag blev så rörd av hans tal att jag hade tårar i ögonen när jag gick upp och tog emot priset.

Sen stack vi till nattklubben och dansade hela natten lång! Nu har alla åkt hem och jag sitter själv här på det stora campet. Snart ska det komma 30 nya personer, hoppas det är några trevliga!

Nu har jag kramp i fingrarna och jag tror inte ni kommer orka läsa mer heller, men nu har ni fått reda på lite om förra veckan i alla fall! Nu har jag 4 dagar kvar som jag ska njuta av!

Vi hörs!

Kram!
PAPU

Inflyttning på campet

Publicerad 2012-09-15 15:03:02 i Allmänt,

Igår var det avslutningsfest här på campet för de som ska åka hem idag. Så himla skönt att veta att man ska vara kvar här ett tag till. Jag packade ihop mina prylar från hotellet och flyttade imorse in på campet.

Vi kom precis hem från stranden, skulle ner och kolla om det gick att surfa. Men det var gigantiska vågor så vi vågade inte gå i själva utan instruktörer.

Nu ligger vi i hängmattorna och ska snart sätta igång en film. Ikväll är det välkomstfest för de 40 personerna som kommer idag. Det blir skoj!

Ha det fint!

Sol-sting!

Publicerad 2012-09-12 17:51:39 i Allmänt,

Trött hej!

Idag var vi uppe vid 7 och hade surflektion runt 8 tiden innan högvattnet kom in och det blev för stora vågor. Vågorna är stora redan när det är lågvatten så det är nästan omöjligt att surfa efter 11 för tillfället. Surflektionen gick bra men 2 timmar går så himla snabbt och efteråt ville alla gå hem och sova, men för att komma till stranden måste man "klättra" upp för en klippa (en väldigt dålig trappa är det) vilket är jätte jobbigt så jag kände på mig att ingen skulle orka gå ner till stranden igen för att surfa på eftermiddagen så jag bestämde mig för att stanna på stranden för att vänta på att vågorna skulle bli bra. DUM IDÉ. Det var ingen skugga någonstans och man kunde inte köpa vatten så nu ligger jag helt död i sängen men huvudvärk. Och inga vågor fick jag inte heller....

Imorgon är vi "lediga" från surflektioner så ikväll ska vi nog ut och dansa lite. Ska bli kul! Vi är ett gäng som ska gå käka sushi först för att sedan dra till något uteställe.

Nu orkar jag inte kolla på datorn mer, ska nog sova en stund! Bilder får ni när jag har tid! CIAO

ERICIERA

Publicerad 2012-09-11 17:00:02 i Allmänt,

Jag har det riktigt bra! Den här staden är helt underbar, påminner om Biarritz för er som varit där. Jag bor på ett hotell för tillfället som ligger mitt inne på gågatan i byn. Ett mysigt rum med allt man behöver, jag älskar dubbelsängar!!!!!

Surfcampet som alla andra bor på ligger 10 minuters gångväg, 5 minuter på longboarden som jag alltid gör. Så där hänger jag mest och vilar och sover på mitt rum. Det blir ju som en chock att gå från att vara helt ensam till att helt plötsligt bo i ett hus med 50 st andra människor. Men det är kul! Igår var vi ute med alla och åt pizza och sen gick vi till ett annat ställe och satt och snackade en stund. Jag som var trött efter en hel dag av resande sa tack och bock ganska tidigt och gick hem sov istället.

Imorse var vi uppe innan tuppen och gav oss ut och hade surflektion i soluppgången (kl 7 är soluppgången här). Jätte mysigt! Tyvärr surfade vi på ett rev idag, jag trodde vi skulle vara på sand så jag struntade i mina surf-skor, vilket var en väldigt dum idé för nu är mina fötter helt sönderskurna. Men det gick jätte bra! Jag har en lite för liten bräda, vilket leder till mer obalans men mina instruktörer tycker jag lika väl kan börja med liten. Jag började i level 1 idag eftersom att de andra redan haft lite lektioner men jag ska tydligen hoppa upp i level 2 imorgon, så det gick nog rätt bra idag!

Nu ligger jag på rummet, har precis varit med en tjej som heter Maria och kollat i byn och handlat massa torkad frukt från en mysig liten affär. Ska nog sätta på en film (erhm.... menar läsa bok mamma) och vila lite innan vi ska på Yoga kl 18.00.

Har inte haft tid att fotografera något här än men jag ska ta tag i det! Finns mycket att fotografera här kan jag säga er!

HA DET BRA!

Ny plats, nya äventyr

Publicerad 2012-09-10 09:26:04 i

Nu ska jag när som ta tåget till Lissabon och där ifrån ta mig till Ericiera surfcamp! Blir nog fett! Hörs

CABEL-PARK

Publicerad 2012-09-08 14:16:46 i Allmänt,

Hej träningsvärk!

Det hjälpte inte att jag gjorde vind-dansen hela kvällen i förrgår, det var inte ens en liten bris igår, så vi bestämde oss för att åka till en cabel-park istället som ligger i Braga som ligger en bit in i landet. Det var jätte kul, men JÄTTE svårt. Jag trodde jag skulle klara det utan problem eftersom att jag åkt mycket wake men icke sa nicke, jag klarade knappt att starta. Efter många svordomar så lyckades jag ta mig upp och då var det precis som att åka efter en båt.. Tills svängarna kom.... När man kör efter en båt så är svängarna väldigt mjuka och inte så ryckiga, här svängde kabeln plötsligt och då fick man hålla i sig för livet annars tappade man handtaget. Jag som tycker att man blir trött efter båt, detta var hundra gånger värre. Jag har blåsor på hela handflatorna idag men det var det så värt!

Vi hämtade upp en kille som skulle bo på campet denna veckan (vi trodde det skulle vara en "kille".. han är 62 år gammal) men väldigt trevlig. Han har bott överallt i hela världen så hans berättelser är riktigt intressanta. För tillfället bor han i Dublin där han jobbar som fiskare och på en restaurang. När han inte är på jobbet så är han i vattnet och surfar och kitear. Han håller på att starta upp ett surf och kitecamp i Irland, det är min nästa destination efter Australien, for sure!

Efter cable-parken gick vi till ett populärt ställe och åt RIBS. HOOLYMOOLY va gott det var! Har aldrig smakat godare spare ribs. Vi gick nöjda och belåtna till den mysiga puben FISHERMENS och sen vidare till ett annat ställe som inte alls var lika mysigt. Jag älskar fishermens! Försökte ta massa bilder på stället igår så att ni kan få se men bilderna blir inte alls som i verkligheten. Men här har ni lite:

Tapas!

Publicerad 2012-09-07 01:44:28 i Allmänt,

Idag har vi inte gjort något! Men vi drog ut och paddlade en sväng på SUP brädor (Stand Up Paddelboards) och sen åkte vi handlade massa mat och lagade massa små rätter, en riktig TAPAS middag. Vi dukade upp på '
balkongen med ljus och musik och hade en riktigt mysig kväll!

Jag och Anders satte kameran på ett stativ och mixrade lite med olika inställningar på min kamera vilket resulterade i lite feta bilder!

Nu ligger vi i matkoma som vanligt vid den här tiden. En tjej som heter Chris kom precis hit och nu sitter vi bara och lyssnar på skön musik och har det bra! Jag ska nog snart sova, är helt slut. Har varit jätte varmt idag så det tar på krafterna.

HAJDO

Chillaxar

Publicerad 2012-09-06 14:07:30 i

De två senaste dagarna har varit riktigt lugna. Eller alla dagar är ju lugna här, man gör inte många knop om dagarna. Vi vaknar vid 10 typ, går ut och går, äter frukost, lägger oss i skuggan och läser eller spelar spel, äter lunch, packar ihop grejerna till kite, drar och kitear, packar ihop, åker handlar mat och lagar eller går ut och äter, sätter på en film och dricker vin och umgås. Så ser ungefär alla dagar ut här, eller alla hittills har sett ut så. Jag börjar sakta men säkert bli lite rastlös men det är på samma gång rätt skönt att bara ta det lugnt utan att göra så mycket hela tiden, dessutom är det nog bra för mig att bara vila, för jag är expert på att alltid göra något och aldrig ta det lugnt och njuta.

Igår blåste det för lite här i Esposende så vi åkte till en strand en halv timme bort som heter Viana. Första gången jag skulle kitea i havet, det var lite annorlunda. I början gick det riktigt kasst, jag crashade direkt och nu fanns det ingen båt som kunde hämta upp mig där jag låg 400 meter ut så jag fick helt enkelt kämpa upp kiten igen och lyckades efter en halvtimme eller något. Panikattacken var inte långt borta men jag lyckades tygla mig.

Jag har ju som sagt lite svårt att köra med höger fot fram (goofy) eftersom att jag kör med vänster fot fram (regular), detta blir lite jobbigt när det blåser sideshore som det gjorde igår för det betyder att jag lätt tar mig ut (för då kör man med vänster fot) men när jag sen ska ta mig in så är det inte lika enkelt eftersom att då ska jag köra goofy (höger fot fram) så jag fastnade rätt många gånger där ute och fick vänta tills jag flöt in till stranden, det var inte alls kul. Efter några timmars endast kämpande gick jag och tjurade på stranden och sa till mig själv att jag aldrig mer ska kitea!!! Jäkla skitsport tyckte jag då. Jag måste jobba på min kämpar-glöd. Tävlingsinstinkten är inget fel på, den är nästan för stor, men jag är dålig på att kämpa. Efter en stund kom
Anders dansande som en kyckling och sjöng Kuwakakakakaka och kallade mig chicken och att jag var klen. KLEN? Nu jäklar tänkte jag och taggade till och gav mig ut. Då gick det bra och jag körde riktigt mycket. Mitt självförtroende steg och jag tog mig lite längre ut än vanligt. DUM idé, för där ute crashade jag och hade den största kiten som är svår att relauncha, så det enda som jag kunde göra var att göra en self rescue och sedan simma in hela världen till stranden. Det var en bra bit alltså och det hjälpte ju inte att ha en stor sele som var tung och att ha en gigantisk drake som hängde bakom mig och ibland fick vind i sig och drog mig bakåt. Det kan nog ha varit topp 10 jobbigaste jag gjort, tätt efter bestiga Kebnekajse ;-)

Nu ligger vi alla och lyssnar på musik i kite centret. Det är för varmt för att vara ute så vi håller oss inne. Jag försöker övertala de andra att åka till en wake cable-park i närheten i eftermiddag, hoppas segisarna vill med! Nuuuuuu ska jag göra.... ingenting. Kanske ska läsa lite, igen. Jag kommer komma hem som värsta snillet mamma.

Hajdooooo

Skit dag

Publicerad 2012-09-04 22:35:00 i Allmänt,

Idag har det bara gått skit, jag känner mig febrig och det gick inte alls lika bra som igår på brädan och det var svinkallt i vattnet och på land. Nej nu ska jag inte vara för bitter, det var kul ändå, men som alla vet så har jag inget tålamod och blir så arg när det inte går bra. Nu har vi i alla fall kommit hem från stranden. Vi var iskalla så vi tog en lång varm dusch så vi fick tillbaka färgen på läpparna och fingrarna, dom var helt blåa. Nu ska vi sätta oss dricka te och kolla film. Imorgon ska det inte blåsa tillräckligt så om jag mår bättre ska vi åka till en kabel-park och köra wakeboard istället, det ska bli najs!!!

Nu är jag hungrig så ska gå laga nått gött. Ha de fint va!

VIND I SEGLET

Publicerad 2012-09-04 11:50:23 i Allmänt,

Tjenamors!

Skrevs igår men jag somnade skrivandes
Idag började vi dagen med några timmars paddle-board, man står på en stor bräda och paddlar sig fram. I början är det väldigt ostabilt och det blir ju inte enklare när Tiago skvätter vatten och försöker få en att trilla i. Men kul var det! Efter det tog vi en lång siesta i Kite-centret på några sackosäckar, riktigt gött! Man borde ha siesta i Sverige också!

Efter vår sköna siesta stack vi till ett ställe för att käka lunch, as äckligt och dyrt men mysigt! Sen packade vi ihop vårt pick och pack och tog båten till stranden. Det blåste jätte mycket hela förmiddagen så vi var inställda på jätte bra vind, men när vi kom till stranden hade vinden lättat så vi fick sitta vänta en stund. Jag satte upp 15 seglet och stack ut. Det gick as bra!!! Jag lärde mig jätte mycket och kom upp hela tiden och kunde köra långa svängar! Imorgon ska jag träna på att kunna vända riktning utan att behöva lägga mig bakåt på ryggen och göra en ny start. Att kitea i solnedgången är helt underbart, men det blir snabbt kallt. Så när solen hade gått ner packade vi ihop våra saker och stack tillbaka till kite-centret för att ta en varm dusch och byta om. Jag, Anders och Tiago hade bestämt att vi skulle laga Tacos på kvällen så vi åkte till ett supermarket i närheten och handlade. Det blev inte direkt en svensk taco men det blev gott! Nu ligger vi helt utslagna i sackosäckarna och Anders håller på att bygga upp ett hemm-bio-system med projektor och allt. Vi ska se en film som heter Chronicles. Jag kommer dock somna direkt (som vanligt) för jag är as trött.

Nu startar filmen, godnatt!

Idag
Hej!

Idag vaknade jag snor-förkyld! Får nog gå och handla mig en ingefära så att det inte blir värre. För tillfället sitta jag och Tiago och äter frukost och jag ska snart gå och lägga mig läsa en stund. Orkar inte vara ute nu på förmiddagen för det är så himla varmt. Förhoppningsvis ska det börja blåsa vid 14-15 tiden idag så man kan ta det lugnt fram tills dess. De är najs!

Ha de fint!

Ingen vind så långt ögat kan nå

Publicerad 2012-09-03 01:18:43 i Allmänt,

Hola!

Idag började vi med vår dagliga runda längs kanalen. Sen en god frukost i solen på vår stora balkong. Efter det skulle killarna ha sin exam på deras instruktions-kurs så då la jag mig i skuggan med datorn och kollade lite hostel i Australien över jul och nyår. Det måste bokas redan nu för annars blir allt uppbokat eller stiger till det dubbla priset. Det är jag och Amanda Troell som ska fira jul och nyår tillsammans, vi bestämde oss för att fira jul i Bondi beach och fira in det nya året i centrala Sydney.

Efter det packade vi ihop allt och begav oss mot båten och stranden för att göra vind-dansen och hoppas på att det skulle börja blåsa lite mer. That did not happen. Efter några timmar var vi så rastlösa så vi pumpade upp det största seglet (15 kvadrat meter stort) och hoppade i vattnet. Detta segel är KOLLOSALT stort så det var ganska svårt att styra och ifall man craschade så var det omöjligt att kunna göra en re-launch (få upp draken i luften igen). Så innan jag började så sa Tiago "Everytime you crash the kite you own me 200 euros".... Tur att han skämtade, för annars hade jag varit skyldig honom runt 1000 euros efter alla craschar jag gjorde. Efter ca en timme dog den lilla vinden som fanns och det fanns inte en chans att jag kunde få upp draken igen för att kunna ta mig in till stranden. Så där fick jag ligga flera hundra meter ut från stranden och tänka på allt annat än hajar tills Tiago och de andra kom och hämtade mig med båten. Men det går faktiskt bättre än jag trodde med min haj-forbi, jag har så mycket annat att tänka på när jag är ute i vattnet att jag inte har tid att tänka på vad som finns under mig. Det är bara när man ligger flyter och inte har så mycket annat att göra än att tänka dumma tankar som man sneglar lite efter fenor...

Juste, igår när vi skulle hoppa i vattnet för första gången så ställde jag frågan som jag alltid ställer när jag är utomlands "do you have sharks here?" och Tiago som aldrig är seriös sa "Yes that's why you NEVER should crasch". Kändes ju skit bra efter det! Men sen började han skratta och sa att han aldrig sett eller hört talas av hajar i Portugal så jag kunde slappna av. "BUT" sa han "we have those spider-fish here everywhere so watch where you put your feet"...... För det är ju jätte lätt att ha koll på när man har en drake uppe i luften att hålla koll på???? Den dagen hade jag glömt mina surf-skor i lägenheten så jag gjorde allt för att slippa nudda botten, hädanefter använder jag alltid mina skor!

Nu kom vi precis hem till lägenheten efter ha ätit ute på ett jätte mysigt ställe. Jag tillåter mig själv att käka ute nu de första dagarna men sen måste jag börja följa min budget för annars springer pengarna iväg, det är ganska dyrt att käka ute här.

Två av killarna som bor här åker till Lissabon ikväll och de andra två killarna bor egentligen i ett hus på andra sidan stan men ska flytta in här imorgon så ik  väll har jag lägenheten för mig själv.. Och en liten mus som precis sprang över min fot märkte jag nu...

Jag ska gå och lägga mig snart tänkte jag för jag sov väldigt dåligt inatt. Vi somnade alla vid 01 snåret men runt
03.00 vaknar jag av den högsta sirenen jag någonsin hört. Jag hade båda fönsterrutorna öppna och fick nästan
hålla för öronen, så högt var det. Det lät precis som det gör första måndagen varje månad i Sverige, fast högre och det höll på länge. Jag måste erkänna att jag började bli lite nervös över vad som hände men det visade sig "bara" vara stadens brandlarm. I Portugal så jobbar alla brandmän tydligen som voluntärer och har alltså inga specifika arbetstimmar utan de bara rycker in varje gång de hör denna jäkla siren. Stackare!
Bilder från ikväll

Boa Noite!

Första dagen Portugal KITE

Publicerad 2012-09-02 00:42:27 i Allmänt,

Hallåja!

Nu är jag framme i Portugal, kom fram igår vid 23.30 tiden ungefär, trött efter en lång res dag och ville bara gå att lägga mig. Men direkt när jag kommer till campet blir jag övertalad att följa med till en pub i närheten som kallas Fisherman's. Riktigt häftig var den! Det är en gammal gubbe som har byggt baren från marken och sedan inrätt alla tomma ytor med olika citat från hela världen som han själv har skrivit. Jag blev lite piggare och följde med till en nattklubb med 7 dansgolv, det var sjukt mycket folk (jag var dock den enda blonda på hela stället). Där stannade vi och dansade till halv 6 imorse, snacka om att vi var trötta idag!

Campet som jag bor på ligger i Esposende som ligger ca 20 min utanför Porto. Det är en jätte vacker liten by med en kanal som ligger mellan staden och havet och det är i denna kanal som vi kitear. Vi bor i en jätte stor lyxig lägenhet med plats för 20 personer, vi är 3 som bor här just nu så ni kan ju förstå att vi får mycket plats.. Imorgon flyttar de två instruktörerna in här också så att vi blir några fler. Jag sover i ett gigantiskt rum med 4 sängar, jag har en stor dubbelsäng för mig själv. As gött! Det är alltså jag och 5 killar som bor här! Anders och Christian är från Sverige och Tiago, Juan och José är från Portugal. Jätte roliga killar som alla 5 är grymma på kite så jag har många lärare här.

Idag när vi vaknade så gick vi ut på en långrunda för att utforska staden och hamnen. Det är runt 28-34 grader på dagarna så ni förstår ju att det är varmt. Efter det stack vi till en marknad som ligger precis vid vårat hus, där hade de någon slags landfestival så alla var utklädda till riddare och vi blev serverade blandat grillat kött som man åt sittandes på hösäckar.

Vi märkte sedan att det började blåsa upp lite så vi packade ihop våra grejer och stack ut för att prova om det var tillräckligt med vind för att kitea. Det är mycket saker som ska med så när vi hade lastat båten som skulle ta oss till kitestället höll den på att sjunka.

Jag började köra med nybörjar drake men bytte sedan om till våtdräkt (som man måste ha för det är svinkallt i vattnet) och till en kite drake och gav mig ut för att body-dragga (man åker på kroppen efter draken). Vi tränade dessutom på att göra selfrescue som man måste kunna göra ifall det skulle uppstå något problem. Denna manöver säger Tiago att man knappt behöver använda sig av, den är bara bra att kunna. Jag tyckte den var enkel på stranden men tänkte inte att jag skulle behöva göra den i vattnet. Efter en stund ville Tiago att jag skulle börja med brädan istället vilket jag inte har gjort så mycket innan så det var lite nervöst, framförallt när det är 10 andra som kör kite runt omkring dig. Men det gick as bra, jag kom upp och lyckades till och med att köra åt höger med höger fot fram (vilket är fel håll för mig när jag kör wakeboard och snowboard).

Helt plötsligt får vinden tag i mig och jag dras långt ut och draken craschar och jag dras bara mer och mer utåt. Som tur är har jag flytväst så det är ju ingen fara men jag vinkar och frågar Tiago vad jag ska göra. Han är långt bort så jag hör inte vad han säger men jag ser att han gör en gest med armen och jag uppfattar det som att han menar att jag ska göra en selfrescue. En selfrescue är sjukt komplicerad när man aldrig gjort den i vatten innan, dessutom när man dragits långt långt ut och strömmen är stark. Men jag lyckades göra den och fick upp kiten igen och bodydraggade in till land. Tiago sitter som ett frågetecken i båten vid stranden och ropar "Why did you do a selfrescue and how the f*ck did you manage to do it perfect?". Så nu kan man det, även fast jag inte behövde göra den i detta tillfälle.

Efter denna kiterunda åkte vi tillbaka till campet och tog en varm dusch och gick sedan till en mysig restaurang. Vi var 9 st som alla beställde in en stor köttbit som man delade 3 och 3. Vi satt och åt till klockan var 23.30, det är man inte van vid i Sverige. Det kom en familj och beställde in mat vid 22.30, det är lite konstigt tycker jag.

Nu är vi hemma i lägenheten och ligger i matkoma. Ikväll är det den årliga festen på Fisherman's men vi vet inte om vi orkar. Vi är helt slut efter nattens och dagens bravader.

Här kommer lite bilder (de hamnar lite huller om buller)

Påväg till restaurangen ikväll meg några av gänget

Här sitter vi och lyssnar på musik i sackosäckar

Mysigt häng

På tågstationen i Lissabon

Kitecentret

Nu ska vi sätta oss ute på balkongen! Ha det fint!